Nieuwe stabiliteitsstudie voor kerk Poelkapelle = nieuwe extra kosten

Op 11 september 2015, over deze onderwerpen: Bestuur, Gemeenteraad, Leven, Projecten, Wonen

Op de gemeenteraad van afgelopen maandag stond een bijkomende stabiliteitsstudie voor de kerk in Poelkapelle op de agenda.  Vreemd!

Er werd indertijd een gerenomeerd architectenbureau aangesteld. Dit bureau moest in opdracht van de meerderheidsfracties een nieuwe bestemming zoeken voor de kerk. Omwille van de hoge nood aan een nieuwe buitenschoolse kinderopvang kwam -niet geheel toevallig -  de inrichting van een nieuwe BKO in de kerk naar voor.  Ongetwijfeld ingefluisterd door de meerderheid.

In het opgestelde masterplan van dat architectenbureau lezen we het volgende : 'de stabiliteit en constructie kan vrij rechttoe rechtaan opgelost worden, de muren en kolommen zijn voldoende dik en dus draagkrachtig'. De inrichting zou volgens dat rapport dus een fluitje van een cent zijn.  De realiteit blijkt echter totaal anders te zijn en daar hebben we als N-VA fractie tot vervelens toe op gewezen.

Heeft het aangestelde architectenbureau onsze schepenen dan verkeerde zaken voorgesteld? Met wat gezond boerenverstand kon je al weten dat de constructie van de kerk toch niet voorzien zou zijn om bijkomende verdiepen in de kerk in te richten.  In elk geval vinden we het 'masterplan' weinig 'master' als we het zo mogen zeggen.  We vinden het zelfs licht beschamend.

En toch wil het bestuur verder knoeie met een nieuwe stabiliteitsstudie.  Is dit nu al de derde of de vierde, wij raken de tel kwijt.

Enkele feiten:

• Op 19 juni 2013 werd al eens € 15.000 kruit verschoten in “een” studie die resulteerde in een masterplan met studiewerk over de stabiliteit en statement zoals daarnet geciteerd .
  • Op 21 mei 2014 werd nog eens €9.123,40 euro kruit verschoten in “een” stabiliteitsstudie.
  • En op de gemeenteraad van 7 septebmer ll. ligt een nieuwe stabiliteitsstudie voor die €23.000 zal kosten.

Dus in totaal is al €47.123,40 euro kruit verschoten aan studies! Dat is bijna €6,- per inwoner.  En dat allemaal om een BKO in 2 etages in een kerk op palen te zetten.

Gemeenteraadslid Dominque Cool pluisde dit en schetst het als volgt: 'Het is alsof je een tuinhuis in je huis wil zetten met fundamenten en al maar niet zeker bent van uw zaak. Zou het niet veel simpelder en vooral veel goedkoper zijn om je tuinhuis naast je huis te zetten in de tuin? Of in dit geval de BKO zo snel als mogelijk ergens naast de kerk te zetten? '

Voor onze fractie lijkt het project dat nu voorligt in elk geval niet stabiel.  En dit zowel op financieel vlak, projectmatig als conceptmatig.

De zaak sleept nu al 3 jaar aan en de uiteindelijke kostprijs is nog niet gekend.  Waar zal dit eindigen vragen wij ons luidkeels af.