Aanbouw gemeentehuis: luister naar inwoners!

Op 2 mei 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Leven, OCMW-raad

Aanbouw gemeentehuis: luister naar inwoners!

De meerderheid wil het gemeentehuis uitbreiden en de plannen hiervoor liggen al een tijd op tafel. In het verleden werd er een stuk bouwgrond gekocht in de Klerkenstraat, maar deze grond werd nadien verkocht wegens `toch niet interessant’. In 2011 werd de grond tussen het gemeentehuis en vijverpark aangekocht om er het Sociaal Huis te vestigen. Achteraf bleek ook dat niet ideaal.

Ondertussen heeft de meerderheid beslist om een gebouw aan het gemeentehuis te plakken (zie foto). De N-VA wijst erop dat het kasteel enkele jaren geleden voor meer dan 2 miljoen euro werd gerenoveerd en nu wil de meerderheid de linkerzijde opnieuw openbreken en er nog eens 2,6 miljoen euro in pompen. Geld is blijkbaar geen probleem voor Langemark-Poelkapelle.

Enerzijds kunnen we begrijpen dat het gemeentebestuur en het OCMW beslisten om de dienstverlening maximaal te integreren en een centraal gemeenschappelijk onthaalgedeelte  voorzien. Dat is efficiënter en kostenbesparend, moeten we uiteraard toejuichen.

Niet alleen is dit project architecturaal weinig inspirerend, maar zijn er ook andere oplossingen. Toch is inspraak, debat en overleg blijkbaar opnieuw niet nodig. Spijtig.