Repliek op meerjarenplan over financiële bewustmaking

Op 19 december 2013

We lezen in het meerjarenplan dat acties gepland worden rond verzuimbeleid en financiële bewustmaking.

Wil de meerderheid deze eens concreet maken en zeggen wat de uiteindelijke doelstelling is zodat deze acties inhoudelijk kunnen opgevolgd worden. Maw hoeveel kost ons verzuim en hoeveel besparingen wil je op dit vlak genereren in de loop van deze legislatuur.  Wil begrijpen als jullie acties definiëren zonder concrete doelstellingen dat dit overkomt als bla-bla-bla en papiervullerij die goed moet klinken. Financiële bewustmaking is volgens ons geen actie op zich maar een verplichting door de Vlaamse overheid om dit systeem te gaan hanteren. Het getuigt van weinig inspiratie om dit als dergelijke enprioritaire beleidsdoelstelling te gaan beschrijven.

Mbt ICT investeringen lezen we dat er gepland wordt om te werken aan de informatieveiligheid. Misschien is een vingerwijzing naar de burgemeester die documenten van de gemeente simpelweg post op de sociale media al een eerste stap in de juiste richting – bemerk trouwens dat dit geen geld kost.

Bij de exploitatie uitgaven voorzien jullie ook pakweg 5000 euro per jaar voor 360° communicatie door in te zetten op digitale toepassingen.  Wat is dat allemaal?

Het e-loket van de dienst burgerzaken verder uitbouwen en bekend maken bij de bevolking lijkt ons een goed idee . Misschien ware het zinvol om ook hier doelstellingen tegenover te zetten zoals bv tegen 2019  willen we …. % van de aanvragen bij de dienst burgerzaken zien gebeuren via dit e-loket .

Het digitaliseren van de klachtenprocedure : hierbij mogen wij hopen dat dit er niet toe leidt dat niemand nog een klacht durft indienen wegens het nalaten van digitale sporen. We bemerken hierbij de recente actie van de burgemeester om vragen en klachten van burgers  via de sociale media kenbaar te maken aan de hele internetgemeenschap.

De dienstverlening zou ook toegankelijker gemaakt worden : de acties die we daarrond mogen waarnemen in de strategische nota beperken zich tot een herhaling van het sociaal huis en zekerlijk niet te vergeten staanders zodat de toeristische info makkelijker kan aangeboden worden . We voorzien hiervoor 5000 euro in 2014… Menen jullie dit nu echt? Zal de dienstverlening hiermee verbeteren?  Is dit één van de belangrijkste strategische doelstellingen om de dienstverlening te verbeteren?

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is