OCMW Langemark-Poelkapelle N-VA: “Op de rug van de oudjes en zwakkeren” Zaken worden (onterecht) duurder

Op 12 november 2013

Tijdens de jongste OCMW-vergadering gingen andermaal een pak cijfers over de toonbank. Vooral prijsstijgingen waren aan de orde. N-VA kon zich helemaal niet verzoenen met het gevoerde prijzenbeleid en ging deftig in het verweer.

Regelmatig worden prijsstijgingsballonnetjes opgelaten binnen de Langemark-Poelkapelse OCMW-muren. De N-VA tandem Claudine Muylle – Sylvie Van Keirsbilck zijn telkens de enigen die tegen bepaalde onverantwoorde prijsstijgingen - op de rug van de zwakkeren en bejaarden - in het verweer gaan.

Plaatselijke zelfstandigen krijgen geen kans om mede te dingen

Het OCMW van de Bakelandtgemeente heeft een samenwerkingscontract (IT raamcontract) met Kortrijk. Huren van 2 kopiemachines en 4 printers was aan de orde. N-VA klaagde aan dat de plaatselijke neringdoeners geen kans krijgen om mee te dingen. De OCMW- voorzitter stelde dat de plaatselijke zelfstandigen de prijzen niet zouden aankunnen. Maar de voorzitter moest negatief antwoorden op de vraag van Sylvie Van Keirsbilck ‘of ze ooit de plaatselijke neringdoeners’ consulteerde. Wat Sylvie Van Keirsbilck aanstonds deed opmerken: ”Hoe kan u dan weten dat ze niet mee kunnen in deze prijzenslag” zij inviteerde OVLD-raadslid Johan Supply om zijn vroegere stellingname voor de plaatselijke neringdoeners te ondersteunen, maar ook hij verwees naar het samenwerkingscontract dat onze zelfstandigen niet zouden aankunnen.

Woonzorgcentrum; vele zaken duurder

De meerderheid verhoogde per 1 januari 2013 de ligdagprijs van 45 naar 49 euro (plus 8,9%) en amper 10 maanden later wil de meerderheid er opnieuw een indexaanpassing bovenop. N-VA vond dit onrechtvaardig en wilde één indexaanpassing overslaan. De meerderheid had daar geen oren naar en N-VA keurde dit niet goed!

Ook het dorpsrestaurant en thuis bezorgde maaltijden kregen van de opslagkoek. Op de vorige raad klommen de prijzen van de thuismaaltijden van 6 naar 6,5 euro en in de weekends naar 7 euro. De kostprijs van het wagenpark werd als motivering ingeroepen en wat deden ze? Nu ook de maaltijden in het restaurant van 6 naar 6,5 euro. N-VA keurde dit af. Ook de dranken in de cafetaria kregen een schop van 25% onder de broek. Men stelde voor om de gratis bewonersreizen (drie maal per jaar) nu 10 euro per rit te laten betalen. Dit vond de N-VA ook maar al te overdreven en beloofde hier met alle mogelijke middelen in het verweer te gaan. Uiteindelijk bracht men de prijs terug op 5 euro per rit. De personeelsmaaltijden stijgen van 3,5 naar 4 euro, dit werd algemeen aangenomen met de motivatie van de voorzitter dat men maaltijdcheques kreeg. De gebruiksvergoeding voor het materiaal van de klusjesdienst werd de vorige vergadering verhoogd en nu wilde men een indexaanpassing doorvoeren, twee maal kassa kassa. Voorzitter Bouden stelde dat iedereen dit kon betalen. Waarop de N-VA zich afvroeg hoe lang de mensen nog zouden kunnen betalen als men zo verder gaat en ze keurden dit af. Conclusie: enerzijds bespaart men op de rug van de zwakkeren en anderzijds gooit men de centen door ramen en deuren. Wie zei daar ook weer geen verhoging van de belastingen?

Hoe waardevol vond je dit artikel?