Nieuws uit de gemeenteraad

Op 8 februari 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Integraal onze tussenkomst in de gemeenteraad van maandagavond.  Cd&V meent in hun communicatie dat dit een welgemeende xxxx you (straffe taal voor de christelijke zuil) zou zijn aan de bevolking ... U mag oordelen over onze voorzichtige benadering met belang van bevolking zeer goed in ons achterhoofd samen met de financiële kosten of consequenties

Vooreerst willen we stellen dat wij ten zeerste willen dat er vooruitgang wordt gemaakt aan de dorpskernhernieuwing , laat daar geen twijfel over bestaan .

maar ...

Vorige gemeenteraad was er al een overeenkomst tot vrijwaring van Infrax in het kader van de gunning van de dorpskernvernieuwing dat moest worden beslist door de Gemeenteraad .

Toen werd ons uitgelegd dat er zou bemiddeld worden met de tegenpartij en dat het allemaal wel zou meevallen en dat tegenpartij zou bijdraaien etc …

We gingen toen mee akkoord op voorwaarde dat :

• Gunning van het dossier ter goedkeuring zou komen op de gemeenteraad
  • Onze fractie minstens maandelijks op de hoogte zou worden gebracht over de bemiddeling.

Dat de gunning ter goedkeuring zou komen op de gemeenteraad was al een eerste kwakkel van formaat, want de gunning moet gebeuren door het college wordt nu gesteld en de informatie over de bemiddeling die maandelijks zou komen is beperkt gebleven tot een copy van de verweernota van de advocaten. Iets wat we al 2 maanden wisten. En een ongetekend document door de tegenpartij mbt verzoek tot opstarten van een bemiddelingsprocedure. Dus maw we weten eigenlijk nog niks meer , allez wij toch als oppositie, weten niks meer tov bijna 2 maanden geleden.

Of maw woorden we werden bij de vorige beslissing geringeloord of moeten we zeggen gekaloot tot over onze oren.

En nu zouden wij een standpunt moeten bepalen mbt gunning door het college. Ge moet er maar op komen.

We hebben eigenlijk niks te zeggen

We hebben zekerlijk niet alle info mbt bemiddeling

Wie zal er bemiddelen ?

Hoever staat deze bemiddeling ?

Verslagen van eventuele vergaderingen

Status…

Dus beste schepencollege , zonder dat deze afspraken die duidelijk werden gemaakt tijdens de vorige gemeenteraad worden nagekomen, wil misschien simpelweg jullie plan trekken en verantwoordelijkheid hoofdelijk opnemen als schepenen die deel uitmaken van dit college mocht het verkeerd gaan.

Wij zijn alvast geen voorstander om te spelen met het geld van de bewoners want mocht dit verkeerd aflopen en mocht de RvvB die vergunning alsnog vernietigen en dit leidt tot stilstanden dan zal de aannemer ongetwijfeld aanspraak maken op schadevergoedingen. Schadevergoedingen die kunnen oplopen tot meer dan een miljoen euro. We zijn er niet mee akkoord dat de gemeente onze bevolking blootstelt aan risico’s van schadevergoeding door vooruit te lopen op rechtsprocedures.

Let wel we willen graag hebben dat er voortgemaakt wordt aan de dorpskernhernieuwing maar daarnaast willen we ook dat deze risico’s zo veel als mogelijk worden vermeden voor de burgers door actief de bemiddeling te willen laten lukken en alle kansen te geven als schepencollege… van dit laatste hebben wij op dit moment echter geen enkele weet of bewijs. Dus zonder dat alle info ter beschikking is voor alle raadsleden op hetzelfde moment is het onfair van het schepencollege om niet-geïnformeerde raadsleden voor hun kar te spannen om deze hete kastanjes uit het vuur te halen en hier te laten beslissen.

Dus samengevat, zonder duidelijke bereidwilligheid van beide zijden tot bemiddeling of toch evidentie daarvan en bovendien wetende dat we hier toch niks over te zeggen hebben nu, willen wij ons “onthouden “ om hierover te beslissen."

ls dit een xxxx you is naar de bevolking .... De meerderheid van cd&v en open vld beseft werkelijk niet hoe ze zelf omgaan met de bevolking , hun verzuchtingen en vooral hun geld.

En toen kwam de aap uit de mouw...

“Hebben de inwoners al niet lang genoeg moeten wachten? Dat CD&V en Open-VLD van start willen gaan met de dorpskernvernieuwing is een publiek geheim.” Mogen we lezen op de website van de plaatselijke CD&V. Het klopt dat het lang genoeg heeft geduurd.  Ongeveer 18 jaar lang zijn ze aan het plannen over Verlangemark. Het wordt inderdaad tijd dat ze eraan beginnen.

Komen de financiën van de gemeente in gevaar?  Als we het financieel plaatje bekijken in 2018, dan is er na het realiseren van de 4 projecten (dorpskernvernieuwing, containerpark, uitbreiding gemeentehuis en de BKO in de kerk van Poelkapelle)  op kasbasis amper 52.000€ over met daarbij  nog een lening van 5 miljoen € lening in 2018 gepland. Daarbij komt nog,...   in het meerjarenplan is de kostprijs van de mantel van de kerk en de realisatie van de  liturgische ruimte nog niet inbegrepen. We leren uit het verleden dat de effectieve prijs van projecten stukken hoger liggen dan de raming . De aap blijft best in de mouw zeker?

Hoe waardevol vond je dit artikel?